24/11/21  ━━   2 min read

Η τηλεργασία έχει γίνει αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς μας. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι εργάζονται από το σπίτι χρησιμοποιώντας υπολογιστή και, δεδομένων των συνθηκών, η συνθήκη αυτή φαίνεται πως έχει έρθει για να μείνει ως αναγκαίο καλό λόγω πρόληψης και προστασίας. Η καθιστική στάση στο γραφείο συχνά σχετίζεται με κακή θέση του κορμού, η οποία με τη σειρά της φαίνεται να προκαλεί την εμφάνιση πόνων σε διάφορα σημεία στο σώμα, ενώ η χρήση του laptop στο κρεβάτι ή στον καναπέ είναι πολύ χειρότερη.

Η πολύωρη καθιστική εργασία μπροστά στον υπολογιστή επιβαρύνει συχνότερα τους μύες της ωμοπλάτης, του αυχένα, του αγκώνα, του καρπού και της μέσης. Οι επιβαρύνσεις αυτές μπορεί να ξεκινήσουν ως μικρές ενοχλήσεις, και αν διατηρηθούν ή ενταθούν μπορεί να εξελιχθούν σε επίπονες καταστάσεις. Δύο είναι τα βασικά  «προστατευτικά μέσα» έναντι των πιθανών μυοσκελετικών προβλημάτων:

Η ορθή στάση του σώματος και οι στοχευμένες διατατικές κινήσεις

Όσον αφορά τη σωστή στάση του σώματος: η πλάτη θα πρέπει να είναι ίσια, με τους ώμους χαλαρούς. Το κάθισμα πρέπει να είναι ρυθμισμένο στο ιδανικό ύψος, με την πλάτη της καρέκλας να υποστηρίζει την καμπύλη της μέσης, και το επάνω μέρος της οθόνης του υπολογιστή να βρίσκεται στο ύψος των ματιών ή λίγο πιο κάτω. Οι αγκώνες θα πρέπει να σχηματίζουν γωνία 90ο και σε ευθειασμό με τον καρπό. Θα πρέπει επίσης να υπάρχει άνετος χώρος για τα πόδια.

Από πλευράς κίνησης, εν γένει συστήνονται μικρά διαλείμματα ανά τακτά χρονικά διαστήματα (περίπου κάθε 30 λεπτά) για περπάτημα και ξεμούδιασμα. Σε επίπεδο κινήσεων και διατάσεων, προτείνονται οι κάτωθι μικρές ασκήσεις με διάρκεια 20 δευτερολέπτων η κάθε μία, για 2 με 3 επαναλήψεις:

  • Στροφή αυχένα: Κίνηση κατά την οποία το πηγούνι πλησιάζει τον αντίστοιχο ώμο. 
  • Πλάγια κάμψη αυχένα: Κίνηση κατά την οποία το αυτί προσπαθεί να ακουμπήσει τον αντίστοιχο ώμο.
  • Στροφή κορμού: Με τα χέρια σταυρωμένα στο στήθος, κίνηση στροφική αριστερά και δεξιά κινώντας το σώμα από την μέση και πάνω. 
  • Περιστροφές ώμων: Περιστροφικές κινήσεις της ωμικής ζώνης και προς τα εμπρός και προς τα πίσω. 
  • Έκταση ωμοπλάτης: Κίνηση κατά την οποία, τεντώνοντας τον θώρακα προς τα εμπρός, πιέζονται οι ωμοπλάτες σαν να πλησιάζουν μεταξύ τους. 
  • Διάταση καρπών: Με τεντωμένο το ένα χέρι και τα δάχτυλα του χεριού να κοιτάζουν προς τα επάνω τη μία φορά και προς τα κάτω την άλλη, τράβηγμα των δαχτύλων με το αντίθετο χέρι προς τον κορμό.

Οι παραπάνω πρακτικές συμβουλές αναμένεται να περιορίσουν σημαντικά τα προβλήματα που μπορεί να προκύψουν λόγω της πολύωρης καθιστικής ζωής και της εργασίας μπροστά από μία οθόνη.

Η γνώση δε, τυχόν μυϊκών ανισορροπιών, καθώς και οι μετρήσεις ισορροπίας των κάτω άκρων και των κέντρων πίεσης των πελμάτων, μπορεί να προσφέρουν σημαντικές σχετικές πληροφορίες. Η μέτρηση και αξιολόγηση της στάσης του σώματος με το υπερσύγχρονο μηχάνημα Fit3D στο χώρο του νέου Διατροφολογικού – Εργομετρικού Kέντρου του Ομίλου Βιοιατρική μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά χρήσιμη.

 

Γιάννης Αρναούτης MSc, PhD

Υπεύθυνος Bioiatriki+, Εργοφυσιολόγος

Διδάκτωρ Τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας – Διατροφής, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο

Παρόμοια άρθρα

24/11/21  ━━   2 min read

Η τηλεργασία έχει γίνει αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς μας. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι εργάζονται από το σπίτι χρησιμοποιώντας υπολογιστή και, δεδομένων των συνθηκών, η συνθήκη αυτή φαίνεται πως έχει έρθει για να μείνει ως αναγκαίο καλό λόγω πρόληψης και προστασίας. Η καθιστική στάση στο γραφείο συχνά σχετίζεται με κακή θέση του κορμού, η οποία με τη σειρά της φαίνεται να προκαλεί την εμφάνιση πόνων σε διάφορα σημεία στο σώμα, ενώ η χρήση του laptop στο κρεβάτι ή στον καναπέ είναι πολύ χειρότερη.

Η πολύωρη καθιστική εργασία μπροστά στον υπολογιστή επιβαρύνει συχνότερα τους μύες της ωμοπλάτης, του αυχένα, του αγκώνα, του καρπού και της μέσης. Οι επιβαρύνσεις αυτές μπορεί να ξεκινήσουν ως μικρές ενοχλήσεις, και αν διατηρηθούν ή ενταθούν μπορεί να εξελιχθούν σε επίπονες καταστάσεις. Δύο είναι τα βασικά  «προστατευτικά μέσα» έναντι των πιθανών μυοσκελετικών προβλημάτων:

Η ορθή στάση του σώματος και οι στοχευμένες διατατικές κινήσεις

Όσον αφορά τη σωστή στάση του σώματος: η πλάτη θα πρέπει να είναι ίσια, με τους ώμους χαλαρούς. Το κάθισμα πρέπει να είναι ρυθμισμένο στο ιδανικό ύψος, με την πλάτη της καρέκλας να υποστηρίζει την καμπύλη της μέσης, και το επάνω μέρος της οθόνης του υπολογιστή να βρίσκεται στο ύψος των ματιών ή λίγο πιο κάτω. Οι αγκώνες θα πρέπει να σχηματίζουν γωνία 90ο και σε ευθειασμό με τον καρπό. Θα πρέπει επίσης να υπάρχει άνετος χώρος για τα πόδια.

Από πλευράς κίνησης, εν γένει συστήνονται μικρά διαλείμματα ανά τακτά χρονικά διαστήματα (περίπου κάθε 30 λεπτά) για περπάτημα και ξεμούδιασμα. Σε επίπεδο κινήσεων και διατάσεων, προτείνονται οι κάτωθι μικρές ασκήσεις με διάρκεια 20 δευτερολέπτων η κάθε μία, για 2 με 3 επαναλήψεις:

  • Στροφή αυχένα: Κίνηση κατά την οποία το πηγούνι πλησιάζει τον αντίστοιχο ώμο. 
  • Πλάγια κάμψη αυχένα: Κίνηση κατά την οποία το αυτί προσπαθεί να ακουμπήσει τον αντίστοιχο ώμο.
  • Στροφή κορμού: Με τα χέρια σταυρωμένα στο στήθος, κίνηση στροφική αριστερά και δεξιά κινώντας το σώμα από την μέση και πάνω. 
  • Περιστροφές ώμων: Περιστροφικές κινήσεις της ωμικής ζώνης και προς τα εμπρός και προς τα πίσω. 
  • Έκταση ωμοπλάτης: Κίνηση κατά την οποία, τεντώνοντας τον θώρακα προς τα εμπρός, πιέζονται οι ωμοπλάτες σαν να πλησιάζουν μεταξύ τους. 
  • Διάταση καρπών: Με τεντωμένο το ένα χέρι και τα δάχτυλα του χεριού να κοιτάζουν προς τα επάνω τη μία φορά και προς τα κάτω την άλλη, τράβηγμα των δαχτύλων με το αντίθετο χέρι προς τον κορμό.

Οι παραπάνω πρακτικές συμβουλές αναμένεται να περιορίσουν σημαντικά τα προβλήματα που μπορεί να προκύψουν λόγω της πολύωρης καθιστικής ζωής και της εργασίας μπροστά από μία οθόνη.

Η γνώση δε, τυχόν μυϊκών ανισορροπιών, καθώς και οι μετρήσεις ισορροπίας των κάτω άκρων και των κέντρων πίεσης των πελμάτων, μπορεί να προσφέρουν σημαντικές σχετικές πληροφορίες. Η μέτρηση και αξιολόγηση της στάσης του σώματος με το υπερσύγχρονο μηχάνημα Fit3D στο χώρο του νέου Διατροφολογικού – Εργομετρικού Kέντρου του Ομίλου Βιοιατρική μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά χρήσιμη.

 

Γιάννης Αρναούτης MSc, PhD

Υπεύθυνος Bioiatriki+, Εργοφυσιολόγος

Διδάκτωρ Τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας – Διατροφής, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο

Παρόμοια άρθρα